מיתוג יוקרתי מול מיתוג מבוסס מבצעים
כאשר אנו עוסקים במיתוג עסקי יוקרתי אנו פונים לקהל מטרה בעל סטטוס סוציו אקונומי גבוה או לאחד שחשוב לו להשתייך לסטטוס זה. מצד אחד, אנו יוצרים אקסקלוסיביות למוצר שלנו ומתייגים אותו ככזה שאינו זמין לכל צרכן (מוגדר לאוכ' ממעמד סוציו אקונומי גבוה) – מה שהופך אותו לנחשק עוד יותר. מצד שני, אנו עלולים לפספס לקוחות פוטנציאלים רבים אחרים מכיוון שהמוצר שלנו אקסקלוסיבי (בלעדי) וכתוצאה מכך אינו זמין לכלל הצרכנים. כמו כן, קהל היעד שלנו קטן מכיוון שרוב האוכלוסייה אינה מגיעה מחתך סוציו אקונומי גבוה.
ומה לגבי מיתוג שאינו יוקרתי?
בבואנו לעסוק במיתוג עסקי שאינו יוקרתי, אנו פונים לקהל מטרה שבין היתר שיקוליו הם איכות וטיב המוצר אך גם מחירו. במיתוג שאינו יוקרתי, אנו יכולים להגדיל את קהל המטרה שלנו מכיוון שאנו מתייגים אותו כ"ידידותי לכולם" ולכן הינו זמין לכל צרכן. בעושינו כך, אנו מגדילים את קהל הלקוחות הפוטנציאלים שלנו. דרך אחת למיתוג שאינו יוקרתי היא לערוך מבצע או הנחה לזמן מוגבל. לדוגמה, כאשר אנו עורכים הנחות או מבצעים, אנו מושכים לקוחות שלא בהכרח התכוונו או חשבו לצרוך את המוצר שלנו. אולם, ההכרזה על "מבצע" או "הנחה" לתקופה מוגבלת יוצרת באז שמפעיל לחץ חברתי על הצרכנים וגורם להם לשקול לצרוך את המוצר. הלחץ נובע מ-2 סיבות. האחת, לצרכן יש זמן מוגבל לקבל "דיל" טוב ולכן כדאי לו החליט ולצרוך את המוצר מהר (לפני שיגמר!). השנייה, מתייחסת לכמות החשיפה וההתעניינות של צרכנים רבים במוצר (אפקט העדר).
סוף מיתוג במחשבה תחילה
כאשר אנו רוצים ליצור מותג חדש, אנו צריכים לבחור קהל יעד מסוים אליו אנו רוצים שהמוצר יתקשר. אותו קהל ידע צריך להיות ספציפי, מכוון ומתאים כמו חץ למטרה למוצר שלנו. אם לא נקשר בין קהל היעד למוצר המיועד שאנו מעוניינים למתג תהליך המיתוג יכשל עוד לפני שהתחלנו לשווק אותו. לכן, חשוב לדעת מהו הערך של המוצר שלנו ולאיזה רבדים הוא פונה. האם הוא פונה לרגש, עמדה או תפיסה מסוימת שקיימת אצל הצרכן בנוגע לאובייקט? על מה הוא שם דגש? יוקרה (סטטוס חברתי) רגש וכו'. לשם כך, עלינו לערוך תהליך של 'מיתוג ערכי' (value-branding) שמטרתו לחבר בין "ערכי המותג" לערכים החשובים בקרב קהל המטרה. בבסיסו של המיתוג הערכי עומדת ההנחה שהמוצר נתפס בעיני הצרכן ככזה שמבטא את העולם הערכי שלו כגון ערכי חברה, חינוך, אמונה, מגדר וכו'.
מיתוג יוקרתי VS לא יוקרתי/מבצעים
בעלי עסקים אשר נמצאים בשלבי מיתוג יוקרתי של מוצר תמיד נתקלים בדילמה האם לערוך מבצעים או לאו. הדילמה נובעת מתוך ההנחה שמתן מבצעים יוריד את ערך המוצר עליו עמלו קשה בכדי למתג כיוקרתי. אולם, יש לזכור כי בכדי לחדור לפלח שוק שאותו הגדירו מראש (קהל המטרה) עליהם לערוך מבצעים שמדברים אל המעמד הסוציו אקונומי הרצוי. בנוסף, על המבצעים להיות מותאמים לקהל היעד בכדי שערך המותג ישמר ומנגד שלא תיווצר זילות במוצר.
אם כך, חשוב לזכור- לכל מיתוג עסקי יש אופי מסוים ולכל אחד יש את היתרונות והחסרונות שלו. לפיכך, הדבר החשוב ביותר הינו הגדרת קהל המטרה והייעוד של המוצר – לאיזה סוג של אוכלוסייה אנו מעוניינים לפנות וכיצד אנו מתאימים לה (ולערכים שחשובים לה) את המוצר שלנו.